Икона „СВ. ДИМИТЪР НА КОН“
РЕСТАВРАЦИОННА ДОКУМЕНТАЦИЯ НА ИКОНА „СВ. ДИМИТЪР НА КОН“

1. Обект – икона.
2. Наименование – „Св. Димитър на кон“
3. Автор – неизвестен.
4. Датировка – средата на 19 в.
5. Размери – 48,5 / 39 см.
6. Подпис – няма.
7. Собственост – Дирекция на музеите – гр. Копривщица.
8. Инвентарен номер – ДМК иф 205.

9. Кратко описание – Иконата изобразява Св. Димитър на кон в типичната за сюжета композиция. Забележително е, че над конната фигура е поставена Богородица – Закрилница.

10. Материал и техника.
10.1. Основа – дървен панел от 2 дъски, добре обработени, добре стиковани посредством един кушак и лястовича опашка.
10.2. Грунд – бял, равномерно нанесен.
10.3. Живопис – темперни бои, работено е с четка по класическия принцип на възрожденската иконна живопис.
10.4. Позлата.
10.5. Лак – тънък лак с терпентинов разтворител и дамарово-мастиксова смола.

11. Следи от предишна реставрация – няма.

12. Състояние на произведението преди реставрация.
12.1. Основа – има забележими деформации. Има пукнатина в лявата час, по цялата дължина на панела. Има нужда от укрепване на панела. Заразена от инсекти с наличие на голямо количество излетни отверстия. Няма следи от деистващи инсекти в момента.
12.2. Грунд – добре се държи за основата , има загуби по надлъжната пукнатина. Има подкожушвания в горния десен ъгъл и по пукнатината. Има загуби и в долната част, при ръката и главата на малката фигура. А също така и по рамката. Нуждае се от укрепване, повтаря състоянието на основата.
12.3. Живопис и позлата – държи се за грунда, има подкожушвания, общо е замърсена, няма сериозни загуби, повтаря състоянието на основата и грунда.
12.4. Лак – замърсен, силно деструктирал, придобил жълтеникав оттенък, променен е цвета на боите. Скрива естетическите качества на живописта. Има накапвания от парафини.

13. Описание на проведената реставрация –
a. Реставриране на пукнатината между дъските – това беше направено с използуване на поливинилацетатно лепило „Мовелит СДМ5“, като бяха добавени 30% финни дървени трици;
b. Основно обработване и обмазване на основата с „Дървомор“ – беше обмазана основата многократно с органичен разтвор на „Дървомор“, а така също и беше инжектиран разтвор във всяко от излетните отверстия;
c. Основата беше укрепена с органичен разтвор на „Паралойд Б52“ – беше инжектиран разтвор с последващо увеличаване на концентрацията във дупките на основата, а така също и дъската беше напоена с разтвор до максимално възможното количество.
d. Укрепване на живописта и грунда с глутиново лепило – беше използуван 3,5% воден разтвор на желатин и японска хартия;
e. Укрепване на податливи участъци от живописта – използува но беше 4,5% воден разтвор на желатин, японска хартия и ефекта от повишаване на температурата;
f. Максимално изтъняване на стария потъмнял лак – това беше направено с реставраторски разтвор от изопропанол на фирмата „Декстром“ Италия и уайтспирит „Алексис“. Работеше се много внимателно с тампони и послидващо отнемане на стария лак.;
g. Почистване на живописта с използване на изопропилов алкохол и двойно рафиниран балсамов терпентин – живописта се почисти много внимателно с горната смес в различни съотношения;
h. Привеждане на живописта в идеален естетически вид, необходимите китвания и ретуш – направни бяха китове – емулсионен тип, със съдържание на медицинска креда, чист пчелен восък, дамарова смола, глутиново лепило и балсам „Маймери“;
i. Нанасяне на ретуш – с акварелни бои „Таеленс“, и последващо прецизиране със силно обезмаслени маслени бои „Маймери“;
j. Нанасяне на ново лаково покритие – от дамарова смола и балсамов терпентин в съотношение 1/3, с добавка на 3% чист пчелен восък.