Икона „СВ. БОГОРОДИЦА С ТРИМА СВЕТЦИ И СВ.ГЕОРГИ И СВ. ДИМИТЪР НА КОН“
РЕСТАВРАЦИОННА ДОКУМЕНТАЦИЯ НА ИКОНА „БОГОРОДИЦА С ТРИМА СВЕТЦИ И СВ. ГЕОРГИ И СВ. ДИМИТЪР НА КОН“
1. Обект – икона.
2. Наименование – „Богородица с трима светци и Св. Георги и Св. Димитър на кон“
3. Автор – Йоаники Папавитан.
4. Школа – Тревненска.
5. Датировка – 1817 г.
6. Размери – 57 / 43,5 см.
7. Подпис – в средата дясно.
8. Собственост – Дирекция на музеите – гр. Копривщица.
9. Инвентарен номер – ДМК иф 120.
10. Кратко описание – Иконата изобразява Св.Богородица с малкия Исус Христос в лявата си ръка и благославяща дясна. Иконографския тип на иконата е „Богородица Троеручица“, като третата ръка е изпълнена в сиво-охрав нюанс. Облечена в син хитон и червен мафорий. Композицията е допълнена от изображенията на три прави фигури на светци и конните изображения на Св. Георги и Св. Димитър, в долния регистър на иконота. Иконата е изпълнена с високо майсторство и се нарежда до най-добрите образци от Тревненската школа.
11. Материал и техника.
11.1. Основа – дървен панел от 3 дъски, добре стиковани; тънко платно със сплитка тип „лито“, залепено за основата.
11.2. Грунд – полумаслен, бял, равномерно нанесен.
11.3. Живопис – яйчено – темперни бои, работено е с четка по класическия принцип на възрожденската иконна живопис.
11.4. Позлата – изключително фина, направена на полимент.
11.5. Лак – тънък лак с терпентинов разтворител и дамарово-мастиксова смола.
12. Следи от предишна реставрация – няма.
13. Състояние на произведението преди реставрация.
13.1. Основа – няма големи деформации. В долния край има малка пукнатина, по средата, която е причинила деформация на живописната повърхност. Има следи от слабо заразяване с инсекти. Има нужда от укрепване.
13.2. Грунд – добре се държи за основата, с някои малки изключения, няма големи загуби, нуждае се от укрепване, повтаря състоянието на основата.
13.3. Живопис и позлата – държи се за грунда, общо е замърсена, има загуби, има одрасквания, повтаря състоянието на основата и грунда.
13.4. Лак – замърсен, много силно пожълтял от атмосферните условия, силно деструктирал, придобил жълт отенък, скрива естетическите качества на живописта и силно променя цветовете, в следствие на което фона е променен от син в зелен, а карнацията е придобила жълт, топъл оттенък.
14. Работна програма за извършване на реставрацията – Изпълнение на необходимите изследвания и документиране на първоначалното състояние на обекта и всички проведени реставрационни операции.
14.1. Укрепване на основата с „паралойд“;
14.2. Обработване на основата с „Дървомор“;
14.3. Профилактично укрепване на живописта и грунда с глутиново лепило;
14.4. Максимално изтъняване на стария пожълтял лак;
14.5. Почистване на живописта с използване на изопропилов алкохол и двойно рафиниран балсамов терпентин;
14.6. Привеждане на живописта в идеален естетически вид, необходимите китвания и ретуш;
14.7. Нанасяне на ново лаково покритие от дамарова смола и балсамов терпентин с добавка на чист пчелен восък.
14.8. Направа на реставрационна документация.
1. Описание на проведената реставрация –
1.1. Реставриране на пукнатината между дъските – това беше направено с използуване на поливинилацетатно лепило „Мовелит СДМ5“, като бяха добавени 30% финни дървени трици;
1.2. Обмазване на основата с „Дървомор“ – беше обмазана основата трикратно с органичен разтвор на „Дървомор“, също така беше инжектиран „Дървомор“ във всяка дупка;
1.3. Основата беше укрепена с органичен разтвор на „Паралойд Б52“ – беше инжектиран разтвор във дупките на основата, а така също и дъската беше напоена с разтвор.
1.4. Профилактично укрепване на живописта и грунда с глутиново лепило – беше използуван 3,5% воден разтвор на желатин и японска хартия;
1.5. Максимално изтъняване на стария потъмнял лак – това беше направено с реставраторски разтвор от изопропанол на фирмата „Декстром“ Италия и уайтспирит „Алексис“. Работеше се много внимателно с тампони и остър хирургически скалпел, и последващо отнемане на стария лак.;
1.6. Почистване на живописта с използване на изопропилов алкохол и двойно рафиниран балсамов терпентин – живописта се почисти много внимателно с горната смес в различни съотношения;
1.7. Привеждане на живописта в идеален естетически вид, необходимите китвания и ретуш – направни бяха китове – емулсионен тип, със съдържание на медицинска креда, чист пчелен восък, дамарова смола, глутиново лепило и балсам „Маймери“;
1.8. Нанасяне на ретуш – с акварелни бои „Таеленс“, и последващо прецизиране със силно обезмаслени маслени бои „Маймери“;
1.9. Нанасяне на ново лаково покритие – от дамарова смола и балсамов терпентин в съотношение 1/3, с добавка на 3% чист пчелен восък.