ул.Ломско шосе 83А
гр.Костинброд 2230
България, София обл.
тел: 0721 63553

83A,"Lomsko Chosse" str.
2230 Kostinbrod,
Bulgaria
tel: 00359 721 63553

ЛЮБОМИРА СТЕФАНОВА
Lubomira Stefanova
GSM :  0887294733
loubastefsoleil@hotmail.com

СТЕФАН СТЕФАНОВ
Stefan Stefanov
GSM : 0888515519
ilbens3o@yahoo.com

икона “СВ. БОГОРОДИЦА С ТРИМА СВЕТЦИ И СВ.ГЕОРГИ И СВ.ДИМИТЪР НА КОН”

РЕСТАВРАЦИОННА  ДОКУМЕНТАЦИЯ  НА ИКОНА “БОГОРОДИЦА С ТРИМА СВЕТЦИ И СВ.ГЕОРГИ  И СВ.ДИМИТЪР НА КОН”


1.    Обект – икона 
2.    Наименование – “Богородица с трима светци и Св. Георги и Св.Димитър на кон”
3.    Автор – Йоаники Папавитан
4.    Школа – Тревненска
5.    Датировка – 1817 г.
6.    Размери – 57 / 43,5 см.
7.    Подпис – в средата дясно
8.    Собственост – Дирекция на музеите – гр. Копривщица
9.    Инвентарен номер –  ДМК иф 120

10.    Кратко описание – Иконата изобразява Св.Богородица с малкия Исус Христос в лявата си ръка и благославяща дясна. Иконографския тип на иконата е “Богородица Троеручица” , като третата ръка е изпълнена в сиво-охрав нюанс. Облечена в син хитон и червен мафорий. Композицията е допълнена от изображенията на три прави фигури на светци и конните изображения на Св. Георги и Св. Димитър , в долния регистър на иконота. Иконата е изпълнена с високо майсторство и се нарежда до най-добрите образци от Тревненската школа.

11.    Материал и техника.
11.1 Основа  -  дървен панел от 3 дъски, добре стиковани ; тънко  платно със сплитка тип “лито”, залепено за основата.
       11.2 Грунд  -    полумаслен, бял, равномерно нанесен.
       11.3 Живопис  -  яйчено - темперни бои, работено е с четка по     класическия принцип на възрожденската иконна живопис.
       11.4 Позлата – изключително фина, направена на полимент
       11.5 Лак  -  тънък лак с терпентинов разтворител и дамарово-мастиксова смола.

12.    Следи от предишна реставрация – няма.

13.    Състояние на произведението преди реставрация.
13.1 Основа – няма големи деформации. В долния край има малка пукнатина , по средата, която е причинила деформация на живописната повърхност.  Има следи от слабо заразяване с инсекти. Има нужда от укрепване .
13.2 Грунд – добре се държи за основата , с някои малки изключения, няма големи загуби, нуждае се от укрепване, повтаря състоянието на основата.
13.3 Живопис и позлата – държи се за грунда, общо е замърсена, има загуби, има одрасквания, повтаря състоянието на основата и грунда.
13.4    Лак – замърсен, много силно пожълтял от атмосферните условия, силно деструктирал, придобил жълт отенък,  скрива естетическите качества на живописта и силно променя цветовете , в следствие на което фона е променен от син в зелен, а карнацията е придобила жълт , топъл оттенък.

14.    Работна програма за извършване на реставрацията – Изпълнение на необходимите изследвания и документиране на първоначалното състояние на обекта и всички проведени реставрационни операции.
14.1    Укрепване на основата с “ паралойд “;
14.2    Обработване на основата с “Дървомор”
14.3      Профилактично укрепване на живописта и грунда с глутиново лепило ;
14.4    Максимално изтъняване на стария пожълтял лак ;
14.5    Почистване на живописта с използване на изопропилов алкохол и двойно рафиниран балсамов терпентин ;
14.6    Привеждане на живописта в идеален естетически вид, необходимите китвания и ретуш ;
14.7    Нанасяне на ново лаково покритие от дамарова смола и балсамов терпентин с добавка на чист пчелен восък.
14.8    Направа на реставрационна документация

1.    Описание на проведената  реставрация –
1.1.    Реставриране на пукнатината между дъските – това беше направено с използуване на поливинилацетатно лепило “Мовелит СДМ5” , като бяха добавени 30%  финни дървени трици ;
1.2.    Обмазване на основата с “Дървомор” – беше обмазана основата трикратно с органичен разтвор на “Дървомор”, също така беше инжектиран “Дървомор” във всяка дупка;
1.3.    Основата беше укрепена с органичен разтвор на “Паралойд Б52” – беше инжектиран разтвор във дупките на основата ,а така също и дъската беше напоена с разтвор.
1.4.    Профилактично укрепване на живописта и грунда с глутиново лепило – беше използуван  3,5 % воден разтвор на желатин и японска хартия;
1.5.    Максимално изтъняване на стария потъмнял лак – това беше направено с реставраторски разтвор от изопропанол на фирмата “Декстром” Италия и уайтспирит”Алексис”. Работеше се много внимателно с тампони и остър хирургически скалпел , и последващо отнемане на стария лак.;
1.6.    Почистване на живописта с използване на изопропилов алкохол и двойно рафиниран балсамов терпентин – живописта се почисти много внимателно с горната смес в различни съотношения ;
1.7.    Привеждане на живописта в идеален естетически вид, необходимите китвания и ретуш – направни бяха китове – емулсионен тип, със съдържание на медицинска креда,чист пчелен восък,дамарова смола,глутиново лепило и балсам “Маймери”;
1.8.    Нанасяне на ретуш – с акварелни бои “Таеленс”, и последващо прецизиране със силно обезмаслени маслени бои “Маймери”;
1.9.    Нанасяне на ново лаково покритие - от дамарова смола и балсамов терпентин в съотношение 1/3 , с добавка на 3 % чист пчелен восък.

© LANDS All rights reserved. | Site created with Visia